ERC Viladecans

Notícia

ERC presenta queixa a la Síndica de Greuges de Catalunya pel servei de bus interurbà al Baix Llobregat sud, amb 1.260 signatures

Representants d'ERC presentant la documentació i les signatures al registre del Síndic de Greuges.
Representants d'ERC presentant la documentació i les signatures al registre del Síndic de Greuges.
Representants d’ERC a diverses institucions han presentat aquest 27 de juliol una queixa a la seu del Síndic de Greuges de Catalunya pel pèssim servei de bus interurbà al Baix Llobregat sud que presta des de fa més de mig any l’operadora de capital mexicà Avanza, fruit d’un contracte de concessió que penja de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). La queixa sol·licita a Esther Giménez-Salinas que reclami tant a Avanza com a l’AMB posar remei amb urgència a les múltiples i reiterades deficiències que acumula el servei de transport públic per carretera, amb autobusos de 15 anys d’antiguitat en estat molt precari i que posen en risc usuaris i conductors subrogats.

Els republicans van començar el mes de juny una campanya de recollida de signatures a diversos punts de la comarca per presentar una queixa a la Síndica de Greuges de Catalunya. En total i fins a finals de juliol, n’han recollit 1.260 que han lliurat avui com a expressió del malestar que tenen molts dels usuaris i veïns dels municipis afectats, tal com es va comprovar en la marxa per a un servei de bus digne que va transcórrer entre Gavà i Viladecans el passat 9 de juliol. ERC continuarà recollint signatures per afegir a l’expedient obert avui pels serveis del Síndic de Greuges.

Esquerra Republicana es mostra convençuda que un toc d’atenció per part de la Síndica de Greuges farà reaccionar a l’AMB i de retruc a Avanza, ja que fins ara les mesures que han pres s’han demostrat del tot insuficients. De fet, els republicans fa mesos que reclamen al vicepresident de l’Àrea de Mobilitat, Transports i Sostenibilitat de l’AMB, el socialista Antoni Poveda, que adscrigui de forma provisional autobusos d’altres concessions mentre no es renovi la flota actual (quelcom que començaria a materialitzar-se a finals d’any o inicis de 2023), per tal de retirar de la carretera els vehicles antics i atrotinats que representen un perill per a les persones.

Els antecedents
La unió temporal d’empreses Avanza Baix va guanyar el juliol de 2021 el concurs de Servei Públic de Transport Col·lectiu Urbà de Viatgers entre els municipis de Castelldefels, Gavà, Viladecans i altres municipis, promogut per l’AMB. Va prendre el relleu a l’empresa Mohn el desembre i la prestació s’ha demostrat del tot insuficient, posant en perill a les persones usuàries amb la circulació de busos en molt mal estat. A més, es vulneren els drets laborals de la plantilla, la flota dista molt de la qualitat esperada i s’incompleixen les freqüències estipulades. Segons el comitè d’empresa, hi ha de 30 a 60 serveis diaris suprimits per avaria dels busos o per manca d’aire condicionat.

Cal recordar que bona part dels vehicles aportats per Avanza al Baix Llobregat sud provenen del Consorci Regional de Transports de Madrid d'on van ser retirats per incomplir amb el seu pla de qualitat, després de superar els 10 anys d'antiguitat. Això és així perquè l’AMB va permetre aquesta opció al plec de clàusules del contracte quan es va adonar que una quarantena de busos eren propietat de l’anterior concessionària i no es podrien subrogar.

Per part d’ERC Viladecans, han fet entrega de la documentació la portaveu municipal Bàrbara Lligadas, la regidora Myriam Moysset, la secretària d’Organització Mercè Mumany i el president de la secció local Albert Artero. Lligadas ha valorat que “volem traslladar des d’aquí el nostre agraïment a totes les persones que han participat d’aquesta queixa amb la seva signatura, per solucionar d’una vegada per totes aquest desastre de transport públic amb autobús que tenim. Hem trobat a faltar a l’equip de govern i a l’alcalde Ruiz en aquesta crisi, però no per això ens hem quedat de braços creuats. També volem agrair la rebuda per part de l’equip de la Síndica, que ens ha escoltat amb atenció i s’ha mostrat preocupat”. Lligadas ha afegit que continuaran recollint signatures per afegir-les posteriorment a aquest primer plec.

Per la seva banda, Moysset ha explicat que “portem mesos amb un pèssim transport públic per carretera. El canvi de companyia ha estat nefast. Al nostre entendre, gran part de la responsabilitat correspon a la vicepresidència de Mobilitat, Transports i Sostenibilitat de l’AMB. En primer lloc, per no fer una inspecció i anàlisi detallada de l’estat dels busos que operava Mohn quan va saber que perdia el concurs i no continuaria amb la concessió. En segon lloc, per acceptar al plec de clàusules autobusos de fins a 15 anys d’antiguitat, després d’adonar-se que 41 busos dels 187 totals existents no es podrien subrogar perquè eren propietat de Mohn. En tercer lloc, per manca de diligència en el seguiment exhaustiu d’un concurs complex, analitzant les incidències. I, per últim, per delegar tota responsabilitat del mal funcionament del servei en la nova empresa”.

“Avanza també té moltíssima responsabilitat en la situació actual per manca de previsió, gestió i organització en l’execució del concurs, així com els alcaldes i alcaldesses dels municipis afectats pel seu poc interès en afrontar aquesta crisi. Cal assumir responsabilitats i cal actuar amb celeritat. Per això recorrem a la Síndica de Greuges de Catalunya i presentem una queixa molt ben documentada amb imatges i proves, a més a més de les 1.260 signatures que insten a actuar. Confiem que l’acció de la Síndica farà reaccionar d’una vegada per totes a l’AMB i a Avanza”, ha afegit Moysset.

La comitiva republicana estava integrada per representants de les seccions locals i grups municipals a Viladecans, Gavà, Castelldefels, Sant Climent de Llobregat i Begues, pel membre del grup metropolità republicà Max Zañartu i pel diputat al Parlament de Catalunya José Rodríguez.