Vilafranca del Penedès

Totes les notícies

El feminisme com a moviment global i transversal que situa les cures al centre, principal conclusió de la conversa amb la diputada Jenn Díaz

Sota el títol “Per què el feminisme pot canviar el món a millor”, Esquerra Republicana de Vilafranca va organitzar una taula rodona amb l’escriptora i diputada Jenn Díaz, la regidora Gemma Urgell, la Secretaria de Feminismes d’ERC Vilafranca, Lisbeth Murga, moderada per la periodista Ariadna Caballero. El llibre “Dona i Poder” de Jenn Díaz, un manifest i un clam a que les dones ocupin llocs de responsabilitat política, va servir de punt d’inici de la conversa. Molt més que la igualtat entre homes i dones, el feminisme busca trencar amb el sistema establert i posar el focus en les persones, situar en l’agenda pública allò que només existia en l’àmbit privat, com la violència masclista, la regulació del treball domèstic o tot allò referit a la menstruació o al dol perinatal. Sobre el paper de la dona en la política i la necessitat que hi hagi més dones en càrrecs de responsabilitat, la diputada Jenn Díaz va explicar que “dir que sí a una llista és un acte de responsabilitat col·lectiva. És ser conscient que caldrà posar la cara, però també és una gran oportunitat per empoderar més dones, per crear comunitat i per generar noves maneres”. També es va posar de manifest ser en un lloc de responsabilitat també és una oportunitat per visibilitzar les dones invisibilitzades i treballar contra les injustícies socials i les desigualtats. Com va explicar Lisbeth Murga, “hem d’escoltar molt més, posar en pràctica la interseccionalitat. El feminisme té una agenda immensa: en el meu cas, jove, dona i d’origen peruà. Les dones migrades també som eina de canvi”. Pel que fa l’aplicació de polítiques feministes, a Vilafranca, des d’Esquerra Republicana s’intenta incidir des de l’oposició en l’agenda política situant sobre la taula emes que el govern actual no considera com a primordials. Com va explicar la regidora Gemma Urgell, “el feminisme vol posar treure a la llum allò que queda amagat i hem treballat per avançar amb mesures que visibilitzin i posin al centre la vida, com facilitar un espai de memòria al cementiri per acompanyar les famílies que han patit dol perinatal, reclamar més punts liles o millorar la situació de molts punts foscos que hi ha a la ciutat”.

Esquerra Republicana reclama un front ampli de ciutat per aturar el projecte de la MAT que contempla 3 torres d’alta tensió a Vilafranca

Els republicans demanen una Junta de Portaveus de l’Ajuntament per instar al govern a actuar de forma immediata i lamenten que l’actual govern local no s’hagi mogut davant aquesta amenaça territorial El projecte de línia d’alta tensió, la MAT que pretén unir l’Aragó amb l’estació elèctrica de Begues tindrà un mínim de 3 torres a Vilafranca. Així ho ha destapat Esquerra Republicana després d’aconseguir els mapes on es contemplen aquestes torres. Davant d’aquesta situació Pere Sàbat, portaveu republicà, demana una junta de portaveus urgent per “saber què ha fet el govern per evitar aquest projecte” i per tirar endavant un “front ampli de ciutat” per rebutjar la MAT.  Front ampli de ciutat La proposta de front ampli, segons explica Sàbat, ha de servir per mostrar el rebuig de la societat vilafranquina a un projecte que no està pensat per beneficiar al territori, que va en la línia oposada en com s’ha de tirar endavant la transició energètica i que només obeeix a l’interès dels oligopolis. Per tant, cal una resposta contundent, transversal i unitària per dir que “així no” i que cal tirar enrere aquest projecte.  Sàbat explica que han aconseguit els mapes on es comprova que la MAT afecta a Vilafranca gràcies a la tasca conjunta amb altres municipis i a la feina feta per tal d’oposar-se al projecte. Un cop es va comprovar el traçat de la MAT i que afectava als municipis veïns de Vilafranca la pregunta era clara: afectarà també a Vilafranca? Aquesta pregunta va portar al grup d’ERC a posar-se en contacte amb l’empresa per si podia facilitar la documentació per tal de comprovar que els mapes eren correctes. L’empresa va respondre a les demandes d’ERC afirmant que “properament s’organitzarà una reunió per parlar de l’afectació del seu municipi”. Des del Grup Municipal d’ERC han fet arribar la resposta i el mapa a l’equip de govern per tal de compartir el màxim d’informació “aquest és un tema de ciutat i cal la major coordinació i actuar amb transparència total”.

ERC presenta propostes feministes per avançar cap a una Vilafranca “lila”

Els republicans convertiran el proper ple municipal amb un “ple feminista” per proposant accions com punts liles durant tot l’any, , un pla urbanístic per eliminar punts foscos o accions per acompanyar el dol perinatal o més suport a famílies monoparentals Vilafranca ha de plantejar totes les polítiques i totes les accions que dugui a terme incloent la perspectiva feminista. Aquest és un dels punts que des d’Esquerra Republicana, tal com explica el portaveu Pere Sàbat, volen reforçar per tirar endavant el “canvi que Vilafranca necessita”, i per mostrar-ho han presentat pel mes de novembre tot d’accions al ple municipal amb l’objectiu de convertir-lo en “el ple feminista”. Les propostes d’Esquerra Republicana es configuren des de l’ampliació de punts liles durant tot l’any, arrel del bon funcionament durant l’última Festa Major, a impulsar accions per acompanyar el dol perinatal i des d’accions urbanístiques per eliminar punts foscos o al·legacions a les ordenances fiscals per ajudar a famílies monoparentals, que majoritàriament estan formades per dones. Ampliar els punts liles tot l’any La violència contra les fones és una realitat persistent i cruenta que es manifesta de maneres diverses, (ja sigui sexual, econòmica, psicològica, institucional o simbòlica, entre d’altres). Unes violències que segueixen sent presents a la nostra societat. Davant d’aquesta realitat indefugible, des d’Esquerra Republicana es considera que calen més passos endavant en aquest àmbit. Accions que facin accelerar el pla local i que donin resposta a les situacions que pateixen les dones. En aquest sentit una moció que presenten els republicans aquest ple de novembre tracta d’enfortir les eines disponibles actualment, des dels serveis d’atenció i prevenció ampliant personal i recursos, mesures d’habitatge per garantir la seguretat de les dones en situació de vulnerabilitat i dels seus fills, o per exemple actualitzar el pla local d’igualtat i el protocol per l’abordatge de les agressions sexistes i lgtbifòbiques ampliant els punts liles durant tot l’any.

ERC Vilafranca ha votat Pere Sàbat com a candidat a les municipals 2023

Pere Sàbat escollit candidat d’Esquerra Republicana a l’alcaldia per “liderar el canvi que Vilafranca necessita”

El candidat republicà apunta que Vilafranca ha de tenir un nou govern que lideri el projecte de transformació que la ciutat mereix a partir d’un projecte de canvi “tranquil”, honest, compromès i republicà i situa l’acció climàtica, la represa econòmica i industrial i la mobilitat com a prioritats  Pere Sàbat serà el candidat a l’alcaldia de Vilafranca per Esquerra Republicana en les eleccions municipals del maig del 2023 després de celebrar l'Assemblea Extraordinària per a l'elecció de candidat, obtenint tots els vots favorables. Sàbat es proposa liderar una candidatura transversal i preparada per governar des del minut u per engegar la transformació i el canvi “que Vilafranca necessita”.  Sàbat ha presentat els eixos del canvi amb els quals vol arribar a l’alcaldia de la ciutat. Pel republicà és el moment de començar una nova etapa a la ciutat amb un govern preparat, competent i ple d’energia per liderar els reptes que haurà d’encarar la ciutat a la propera dècada i que capgiri la decadència de l’actual govern. Sàbat ha remarcat que “volem liderar un govern amb energia, amb determinació, que torni a tenir ganes de millorar la ciutat i que faci que les coses passin. Tenim la força i l’actitud per tornar a engegar la ciutat”. Aquesta actitud ha marcat la presentació del projecte republicà amb la idea d’iniciar una nova etapa amb més dinamisme, amb més implicació per poder treure tot el potencial que té la ciutat. Un objectiu que volen dur a terme amb un projecte de canvi profund. “El canvi que liderem és un canvi tranquil, tranquil en les formes i ambiciós en el fons perquè ens juguem els propers anys de la ciutat” ha remacat Sàbat. “Liderar” el canvi transformador Precisament Sàbat liderarà un canvi en les prioritats polítiques situant la transformació de la ciutat per adaptar-la a les polítiques d’acció climàtica situant “la salut i el benestar” en el centre del projecte de ciutat.

ERC presenta una bateria de preguntes a la ministra de foment en relació a l’estat dels trens de la R4 i a les problemàtiques del pas de mercaderies

Els republicans van presentar una moció al ple de Vilafranca per exigir a l’Estat el traspàs de Rodalies i els recursos necessaris per deixar enrere el mal tracte i l’abandonament del servei   “Defensarem els interessos de Vilafranca on calgui, al ple i a Madrid”. Amb aquest posicionament Esquerra Republicana ha presentat al Senat una bateria de preguntes adreçada a la ministra de Foment i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, membre del PSC, sobre l’estat de la R4 i del pas de mercaderies per Vilafranca amb totes les problemàtiques que provoca.   Mirella Cortés, portaveu republicana al Senat apunta que “els trens són claus per la vertebració del territori i amb l’estat actual de la R4 no es dona un servei acceptable als milers d’usuaris de Vilafranca”. Davant les constants problemàtiques el passat setembre el grup municipal d’Esquerra es va reunir a Madrid amb dirigents d’ADIF per tal de situar les greus problemàtiques que pateixen veïns i veïnes (sorolls, esquerdes i vibracions). Cortés afegeix que “és imprescindible i ho hem comprovat que cal acabar el cobriment de la via i tancar així aquesta ferida urbanística de la ciutat”. La senadora republicana apunta que “el corredor mediterrani és imprescindible, però cal que es faci d’acord amb el pas de viatgers, no contra els viatgers”.   Les preguntes a la ministra del PSC s’afegiran a la que Esquerra Republicana ja va fer al març passat sobre les vibracions, sorolls i esquerdes que els trens de mercaderies provoquen. Ara hi afegeixen preguntes relacionades amb el cobriment de la via, les propostes per resoldre el pas de mercaderies per Vilafranca amb l’Eix Transversal Ferroviari com a iniciativa, l’estat de l’estació de Renfe i els problemes crònics dels ascensors, l’estat del mapa de sorolls que havia d’analitzar la incidència del pas de mercaderies i la demanda de l’estació de trens regionals a Vilafranca. Una bateria de preguntes que han de demostrar si Vilafranca és important pel govern de l’Estat.

Esquerra Republicana inicia el procés de primàries per escollir la persona candidata a l’alcaldia de Vilafranca

Els republicans convoquen a la militància el 10 de novembre amb l’objectiu d’iniciar el camí cap a l’alcaldia amb l’aposta d’un canvi a l’Ajuntament El 10 de novembre se sabrà qui encapçalarà la candidatura republicana a l’alcaldia de Vilafranca. Esquerra Republicana ha iniciat el procés de primàries per escollir candidatura a l’alcaldia amb l’objectiu de començar una nova etapa a Vilafranca amb l’arribada d’un canvi a l’ajuntament. A l’Assemblea extraordinària s’hi ha convocat a la militància republicana i la del Jovent Republicà i es celebrarà a l’edifici de l’estació enològica. Esquerra Republicana va aprovar el dissabte 16 d’octubre l’inici del procés d’elecció de les persones candidates a l’alcaldia i el passat dimarts 19 d’octubre va iniciar la precampanya amb un gran acte a Lleida amb els principals líders territorials dels republicans on Oriol Junqueras, Ernest Maragall i Marta Vilalta van afirmar que cal una gran transformació des del municipalisme per afrontar els reptes del país com al revolució ecològica, la lluita contra les desigualtats, l’accés a l’habitatge o la recuperació econòmica. Per Junqueras “la independència es construeix també liderant els ajuntaments del país”.

Carles Caballero i Pere Sàbat situen la transformació de les ciutats com a objectiu clau per guanyar espai públic per la ciutadania i combatre l'emergència climàtica i la contaminació de l'aire

El 70% de la contaminació de l'aire de les ciutats el provoquen els vehicles de motor, una contaminació que a les ciutats de Catalunya s'enfila i supera tots els nivells de qualitat marcats per l'OMS posant en risc la salut de la ciutadania La mobilitat coma eina de transformació. Aquesta és la clau que van marcar Carles Caballero, regidor d'urbanisme de Terrassa i Pere Sàbat, portaveu d'Esquerra Republicana a Vilafranca sobre com fer front als reptes de transformar les ciutats per guanyar espai públic per la ciutadania i guanyar ciutats de benestar i pensades per la gent. Un repte que és compartit per totes les ciutats i que impacte de ple en la lluita climàtica. El 70% dels trajectes dels vilafranquins i vilafranquines a la ciutat es fan a peu o en cotxe. El 70% del trajectes dels veïns i veïnes de Terrassa són de menys d'un quilometre i mig. Aquestes dades només són dos exemples que demostren que les ciutats han de canviar, s'han de transformar. Sàbat exposava que malgrat que la major part de la mobilitat a la ciutat la fan els vianants, les ciutats segueixen pensades pel cotxe, que és qui té més espai públic. Per tant, és “urgent” una transformació per capgirar aquesta situació i guanyar una ciutat més “a peu, passejable, útil i sostenible”. Aquesta precisament és una de les situacions que han portat a Terrassa a impulsar de forma clara una gran illa de vianants. En aquest sentit Caballero explica que a la ciutat vallesana s'està ampliant l'illa a una dimensió total que quasi és tota Vilafranca. Per Caballero “si a Terrassa podem fer aquesta transformació, a Vilafranca també és possible i per mides del municipi és perfectament factible replantejar tota la mobilitat i la ciutat”.  Més per la gent, menys pel cotxe Per fer efectiva aquesta transformació, cal restringir l'ús de vehicle privat i fomentar altres modes de mobilitat més sostenibles, trobant un equilibri però capgirant la situació de privilegi actual del cotxe.

ERC posa en marxa Vilanyaps, una iniciativa col·laborativa per millorar Vilafranca

Fa una crida als veïns i veïnes a compartir els ‘nyaps’ que hi ha a Vilafranca a través del web www.refemvilafranca.cat/vilanyaps i de les parades que aniran pels barris Davant les queixes reiterades de molts veïns i veïnes davant la brutícia, la degradació dels carrers, els problemes de convivència en determinats barris o la deixadesa patrimonial, des d’Esquerra Republicana s’ha posat en marxa un projecte col·laboratiu per tal de situar en un mapa els principals problemes que hi ha a cada barri i proposar solucions i millores. Unes propostes que es traslladaran al govern actual o que serviran per construir la Vilafranca del proper mandat.  L’acció consta de dues parts, una part digital al web www.refemvilafranca.cat/vilanyaps on a través d’un mapa es poden veure fotografies i textos dels nyaps detectats per la ciutadania, i també vídeos dels diferents regidors d’ERC amb propostes de millora. La segona part és presencial, amb parades als diferents barris durant els mesos d’octubre i novembre, on els veïns i veïnes podran marcar sobre un mapa els punts detectats. La primera parada va ser a l’Espirall, el passat dissabte, i les properes seran al Centre (22 d’octubre a la tarda), Les Clotes (23 d’octubre al matí), La Girada (26 d’octubre a la tarda), Molí d’en Rovira (28 d’octubre a la tarda), Poblenou (29 d’octubre a la tarda), Sant Julià (6 de novembre al matí) i Barceloneta (13 de novembre al matí).  “Des d’ERC fem una crida als vilafranquins i vilafranquines a que comparteixin les seves propostes de millora, són ells qui millor coneixen les mancances que hi ha a cada barri i volem ser un altaveu de les seves demandes”, explica la regidora Gemma Urgell. “Molts veïns i veïnes ens han fet notar la brutícia, la deixadesa que hi ha en molts carrers i places i la manca de visió global del barri i, per tant, de la ciutat per part de l’actual equip”, afegeix.  Alguns dels nyaps que fins ara s’han compartit són que no hi hagi encara una solució per la cobertura de la via fins al pont de moja, que l’antic hospital propietat de l’Ajuntament s’estigui degradant sense cap projecte de transformació o els pocs i rònecs espais infantils de joc que hi ha a Vilafranca.

ERC demana més concreció sobre els objectius del Pla Local d’Habitatge i proposa ampliar les previsions d’habitatge social

Els republicans presenten al·legacions al pla i posen sobre la taula un òrgan participatiu de seguiment dels objectius per evitar que acabi sent paper mullat   El passat 20 de juliol del 2021 es va aprovar inicialment el Pla Local d’Habitatge de Vilafranca, un pla llargament reclamat des d’Esquerra Republicana. Un pla que tal com va dir el portaveu republicà Pere Sàbat al ple “es pot fer més i concretar més per donar resposta a ser àrea de mercat tens d’habitatge i àrea de demanda residencial forta i acreditada”, és a dir, per donar resposta a la necessitat d’habitatge i a l’increment del preu del lloguer. I és en aquest sentit que Esquerra presenta al·legacions al pla local d’habitatge.   Tal com explica Quim Barberà, membre de la comissió d’habitatge dels republicans, “el dret a l’habitatge és i ha de ser central a la nostra ciutat i al país. I cal que des dels poders públics es faci ús de totes i cadascuna de les eines que es tenen a l’abast. Cal actuar en tots els sentits i sumar amb totes les administracions per construir el parc d’habitatge públic que necessita la ciutat”.    Els republicans també demanen que s’opti per concertar més i millors polítiques amb la Generalitat, un fet que consideren totalment clau per poder dur a terme els objectius del pla, i més enllà del mateix i que enllaça amb l’anunci del President Aragonès de destinar 1.000 milions d’euros anuals a fer polítiques d’habitatge durant aquesta legislatura.   Un dels aspectes que els republicans posen de relleu és que els objectius del Pla queden reflectits, però es dona bona part de l’impuls, la cerca d’oportunitats i el desenvolupament en mans privades. Per ERC “No es pot fiar la política d’habitatge exclusivament a la iniciativa privada” i demanen que l’acció pública actuï com a garant de l’assoliment dels objectius del pla i del desenvolupament d’una política d’habitatge pensada per fer front a la crisi habitacional que pateix la ciutat.