Vilafranca del Penedès

Totes les notícies

Regidories de Barri, Consells de Barri i pressupostos participatius, el compromís d’ERC per liderar la nova etapa de l’Ajuntament

En un acte que ha aplegat representants de les Associacions de Veïns, Pere Sàbat i Gemma Urgell s’han compromès a liderar una nova etapa a Vilafranca amb més capacitat de decisió dels barris Fins al maig de 2023 ERC recollirà propostes als barris a través de la figura de l’Antena de Barri i amb més presència a places i carrers ‘La Vilafranca dels Barris’ és la proposta que ha presentat el candidat a l’alcaldia, Pere Sàbat, acompanyat per la regidora Gemma Urgell en un acte que ha reunit a representants de les associacions de veïns i entitats. Una proposta que té com objectiu iniciar una nova etapa al 2023 garantint un paper decisori als veïns i veïnes de Vilafranca i als barris i que neix de dues premisses: la primera, que Vilafranca compta ja amb 40.000 habitants i amb vuit barris diversos que, com ha explicat Gemma Urgell, “som una ciutat mitjana i els barris requereixen d’una major autonomia i que les decisions es prenguin des de la proximitat i no des d’un despatx lluny del barri”; i la segona, la participació ciutadana: “volem fugir del paternalisme del sempre s’han fet les coses així i atorgar un paper real als veïns i veïnes a l’hora de prendre decisions que afectin el seu barri”, ha conclòs Urgell.  En aquesta línia, Sàbat s’ha compromès a que, amb ERC lideran el proper govern, les decisions es faran de forma més participada, recollint les propostes dels vilafranquins i vilafranquines i aplicant-les amb l’ajut dels serveis tècnics de la ciutat. I per tal de fer-ho possible, ha presentat tres de les eines que serviran de palanca per aquesta nova etapa. Per una banda, hi haurà la figura del regidor o la regidora de barri que facilitarà que cada barri disposi d’un referent al govern amb qui interlocutar de forma més directa, “un regidor que conegui el barri, que es reuneixi amb les entitats i veïns, que hi sigui present i que vehiculi les demandes dels veïns i veïnes”. La segona eina serà el Consell de Barri, format per veïns i veïnes, per l’Associació de Veïns i entitats, “un espai que sigui un punt de trobada per millorar la qualitat de vida i la cohesió social de Vilafranca”.

Visita de Raül Romeva a Vilafranca del Penedès

Sàbat: “Farem que Vilafranca generi el 25% de l’energia que consumeix amb renovables de proximitat al 2030

El candidat republicà ha fet aquest anunci en el marc d’una visita de Raül Romeva a Vilafranca on s’ha reunit amb empreses i entitats vinculades a l’economia social i verda i a l’esport   Sàbat vol situar la capital penedesenca com a referent de país en la generació d’energia i en sostenibilitat impulsant comunitats energètiques i calderes de biomassa, entre d’altres accions i apostant per la col·laboració público-privada   En un context on el preu de l’energia és un dels factors que està provocant les tensions de les economies mundials i està afectant a les empreses, les famílies i els ajuntaments, Raül Romeva i Pere Sàbat han situat la transició energètica com el pilar de transformació de les ciutats i del país. I és en aquest context on, davant el repte que, al 2030, Catalunya arribi a generar el 50% de l’energia amb renovables basant-se en els Objectius de Desenvolupament Sostenible de la ONU, ERC Vilafranca es referma amb aquest compromís i, a més, es desenvoluparà un pla perquè, d’aquest 50%,  el 25% del consum sigui amb energia de proximitat generada al propi municipi.   Pere Sàbat, candidat a l’alcaldia afirma que “hem de ser extremadament ambiciosos a l’hora de fer front a la transició energètica des del municipalisme”. Per Sàbat “cal un pla real a Vilafranca per avançar cap a una ciutat sostenible i saludable, un pla que posi en la transició energètica els recursos necessaris per tirar-la endavant. No n’hi ha prou en posar plaques als terrats d’equipaments municipals. De fet el govern de JXC-PSC el que hauria de fer és arreglar el nyap del nou pavelló on fa 3 anys no van pensar que calia posar-hi plaques fotovoltaiques. Més enllà de maquillatges és evident que no són capaços de liderar la transició energètica que necessita Vilafranca”.   “La millor manera de construir una república és apropar-se a la gent. Un dels reptes és apropar la producció de l’energia allà on es consumeix”, ha explicat Raül Romeva.

ERC suspèn el Pla d’Aparcaments de Vilafranca del Penedès per no tenir en compte la ciutadania i per la manca de previsió

Els republicans consideren que arriba dos anys tard, amb mesos d’improvisació amb les zones blaves, amb manca de previsió d’aparcament per les obres i que s’ha fet sense la participació dels veïns i veïnes En plena Setmana de la Mobilitat Sostenible, Esquerra Republicana Vilafranca suspèn l’actual política d’aparcaments del govern de Junts Vilafranca i el PSC. “És incongruent que s’activin campanyes de foment de la mobilitat sostenible i, al mateix temps, es posin poques facilitats als veïns i veïnes i als visitants perquè deixin el cotxe i vagin a peu, amb una política d’aparcaments completament improvisada”, explica la regidora Montse Espinosa. Actualment aparcar a Vilafranca s’està convertint en un problema. Segons els republicans, el poc control de les antigues zones blaves i la pèrdua temporal d’aparcament degut a la gran quantitat de zones de la vila que es troben en obres fa que sigui molt difícil trobar una plaça d’aparcament en alguns barris de la ciutat. Alguns dels exemples són la prohibició d’aparcament al carrer Beneficència o el tancament dels dos pàrquings de la zona de la llosa de la via propers al carrer Tossa de Mar, un per garantir l’aparcament dels veïns afectats directament per les obres i l’altre per a fer-lo servir com a magatzem dels materials de les mateixes. “Evidentment som conscients que aquests són problemes temporals però considerem que es podia haver actuat amb més previsió i així no afectar tant negativament la mobilitat i l’aparcament de Vilafranca”, remarca la regidora Montse Espinosa. De fet, aquesta manca de previsió i mala gestió en l’àmbit de la mobilitat i, concretament en la política d’aparcaments, és la tònica d’aquesta legislatura, segons els republicans. Repassant el calendari, a principis d’octubre de 2019, en el primer document del Pla de Mobilitat, ja es feia algunes recomanacions respecte les places d’aparcament i s’especificava que era necessari elaborar un Pla d’Aparcaments concret.

Pla de participació infants i joves

Esquerra proposa un pla per fomentar la participació d’infants i joves en la construcció de Vilafranca

La posada en marxa del Consell d’Infància i Joventut o del programa ‘Tots som regidors’ són algunes de les accions previstes En la construcció col·lectiva de la ciutat, en totes les vessants possibles (econòmica, social, urbanística, cultural) es requereixen dos requisits indispensables: la democràcia participativa, que reconeix la participació com un element bàsic on totes les persones es relacionen en condicions d’igualtat i l’apoderament de les persones, amb la seva capacitat d’influència efectiva en la presa de decisions. Malauradament existeixen col·lectius que sovint no disposen d’espais participatius que tinguin incidència en les polítiques públiques, com els infants i els joves.   Per aquest motiu el Grup Municipal d’ERC presentarà al proper ple municipal una moció encaminada a crear espais des dels quals la ciutadania del futur se senti part activa de la vida col·lectiva i puguin esdevenir ciutadans actius, crítics i responsables. Entre els espais que proposa la moció hi ha, per una banda, la posada en marxa d’un pla de participació on els infants i joves defineixin quines són les seves necessitats, de projectar propostes realistes i de generar el seu propi discurs. “A Vilafranca en vàrem tenir una bona mostra durant els anys en els que es va desenvolupar, a proposta d’un centre docent de secundària, l’experiència “Tots som regidors“”, ha explicat el regidor Salvador Campamà. Es tractava d’un programa on joves de diferents centres de la ciutat discutien i elaboraven una ordenança municipal que acabava sent debatuda en el saló de sessions.   Entre les propostes també hi ha l’activació d’una enquesta anual als infants i joves sobre el seu benestar, amb una mostra representativa i on es pregunti directament a nens, nenes i joves i que faciliti les bases per a la creació de programes específics d’actuació. “A Vilafranca desconeixem què volen els joves i els infants, quins són els seus neguits.

Esquerra lamenta que Vilafranca perdi oportunitats com els fons Next Generation de rehabilitació de barris

El govern de JXC-PSC no ha presentat cap proposta al govern de la Generalitat per rebre fons per rehabilitar habitatges als barris. La Generalitat inverteix gairebé 100 milions d'euros a diferents ciutats com Vilanova o Igualada   Els fons Next Generation són una assignatura pendent pel govern de Vilafranca i una constant pèrdua d'oportunitats per la ciutat. Des de fa mesos Esquerra Republicana demana que el govern de JXC-PSC expliquin quins són els projectes en els que s'han presentat, però no han obtingut cap tipus de resposta. Els republicans emplacen al govern a explicar els plans sobre els Next Generation i demanen que es centrin en habitatge, tant en la construcció d'habitatge social com en la rehabilitació d'habitatges per fer-los eficients i per tant, més habitables.   A inicis de setembre el govern de la Generalitat va anunciar que s'invertirien gairebé 100 milions d'euros en un programa per rehabilitar barris de les ciutats, adaptant els habitatges per fer-los més eficients energèticament. Aquest programa ha estat aprofitat per diverses ciutats com ara Lleida que rebrà uns 10 milions d'euros o Vilanova i la Geltrú, l'Arboç o Igualada.   Esquerra Republicana lamenta que el govern de JXC-PSC no hagi presentat cap tipus de proposta al govern de la Generalitat en aquest programa, fet que, de nou, ha fet perdre oportunitats a Vilafranca. Pere Sàbat, portaveu i candidat a l'alcaldia, considera que “Vilafranca té moltes necessitats per poder posar al dia el parc d'habitatges, l'eficiència energètica dels habitatges és imprescindible i una mesura urgentíssima en plena crisi econòmica provocada precisament per l'augment del preu de l'electricitat”.   Des d'Esquerra Republicana s'emplaça al govern a deixar aparcades les polítiques d'aparador i centrar-se en aquelles que han de millorar la vida als veïns i veïnes i en aprofitar totes i cadascuna de les oportunitats i a entrar propostes als diferents programes de Next Generation per poder avançar en fer millores per la ciutat.

Ernest Maragall i Pere Sàbat apunten a una nova etapa a Barcelona i a Vilafranca per encarar el futur de les ciutats per la propera dècada

Sàbat aposta per un lideratge positiu de Vilafranca al Penedès que sumi amb tots els municipis i per un país policèntric que impulsi una xarxa de ciutats per potenciar les fortaleses singulars i reforçar la Catalunya sencera   Obrir una nova etapa a Vilafranca i a Barcelona per construir, amb altres ciutats del país, una aliança republicana per fer front als reptes que les ciutats hauran de fer front a la propera dècada. Aquesta va ser l’aposta que Pere Sàbat i Ernest Maragall han desgranat en una conversa al parc del Tívoli.     Sàbat ha apuntat que per treballar per la Catalunya sencera és necessari que el país tingui una xarxa de ciutats potents, tant en àmbit econòmic, industrial, de coneixement o cultural per fer diferents punts centrals i que siguin capaços de desenvolupar riquesa. Aquest és el repte majúscul que la candidatura que lidera Sàbat haurà de fer front i és la base del seu projecte per guanyar l’alcaldia. El candidat vilafranquí apunta per exemple en la importància estratègica que Vilafranca compti amb un Campus Universitari, amb una parada de trens regionals i amb un centre d’innovació tecnològica per poder convertir-se en un d’aquests punts centrals del país. “Ens cal ambició de ciutat, de fer un pas endavant i per això necessitem el màxim de complicitats de la societat” remarca Sàbat emfatitzant el seu discurs en positiu i de suma.   Sàbat també ha posat de manifest que cal construir sinergies amb Barcelona i Tarragona i aprofitar la posició geogràfica estratègica que té Vilafranca. “Hem de fer de ròtula del país, entre les dues àrees metropolitanes i amb la Catalunya central i el mar” i per fer-ho possible cal “deixar enrere mentalitats petites, provincianes, de tenir por a compartir i a sumar i cal pensar en gran, perquè Vilafranca tenim les oportunitats i els elements per fer-ho”.   En aquest sentit Ernest Maragall, candidat de Barcelona, apunta que des de la capital del país “s’ha de deixar les actituds paternalistes de banda i passar a cooperar amb el territori, perquè és la manera de sumar i avançar”.

Esquerra Vilafranca dona suport a la campanya a favor de la ILP per la regularització

Els republicans presentaran una moció al ple per donar suport a la recollida de signatures per fer possible que la ILP que afecta a més de 500.000 persones arribi al Congrés   Garantir els drets de persones que ja viuen al nostre país. Aquesta és la raó per la iniciativa legislativa popular que vol acabar amb la invisibilitat de 500.000 persones a l’Estat. Una situació administrativa irregular que les condemna a veure’s privades de drets i a malviure.  És per aquests motius Pere Sàbat ha explicat que Esquerra Republicana portarà al ple una moció per donar suport a la recollida de signatures per fer possible aquest pas endavant social. “És el moment de posar solucions sobre la taula”.   Tal com va explicar Victoria Columba, del moviment RegularizaciónYa, el sistema d’accés a la residencia contemplat a la LO 4/2000, sobre drets i llibertats dels estrangers a l'Estat espanyol o la seva integració social, més coneguda com a llei d’estrangeria, resulta insuficient, limitat i no s’ajusta a la realitat actual de les persones migrants que viuen i treballen en territori de l’Estat espanyol. Això degut a que, per una banda, els criteris d’accés a la residencia són altament restrictius, i per altra, el procediment administratiu implementat es lent, burocràtic i compte amb un elevat marge de discrecionalitat a l’hora de concedir les autoritzacions o la seva renovació.   Aquesta dinàmica genera un espiral de vulnerabilitat, desinformació i desprotecció que augmenta l’exclusió social i impacta en el conjunt de la societat. Així doncs Columba considera imprescindible trobar mecanismes que garanteixin que aquestes persones puguin sortir de la situació d’invisibilitat a conseqüència del seu status migratori irregular.   Raons que justifiquen una regularització extraordinària.   Davant d’aquesta situació Lisbeth Murga, membre també de la plataforma, defensa la necessitat de la proposta de la ILP ja que “la irregularitat suposa una condemna a la explotació laboral, la invisibilitat davant les institucions i la desprotecció legal”.

ERC exigeix al govern que actuï ja al barri de la Girada per facilitar la convivència i el descans del veïnat

Limitar l’horari de les terrasses i el número de taules i reforçar la vigilància són algunes de les mesures que es proposen El setembre de 2021, ERC Vilafranca va proposar al govern posar en marxa un pla d’usos comercials al barri i una moratòria en l’obertura de nous bars   Les molèsties per soroll i actes incívics que pateixen els veïns de la part alta de la rambla de la Girada no són nous i, de fet, ja fa molts anys que s’arrosseguen amb més o menys intensitat. Des d’ERC Vilafranca s’han mantingut trobades constants amb el veïnat afectat i s’ha demanat al govern en vàries ocasions que hi posés solució.  El setembre de 2021, des del Grup Municipal d’ERC es va presentar una moció per posar en marxa un pla d’usos comercials del barri i establir una moratòria en l’obertura de nous bars en aquest espai. Com ja apuntava aquella moció, ara fa un any ja es reclamava que un pla pel comerç del barri, per protegir-lo i per dir prou a l’obertura de bars i així facilitar la convivència i crear més xarxa entre els veïns i veïnes i els negocis existents per vertebrar el barri. Malauradament, aquella moció no va tenir èxit i el govern la va votar en contra. Es van comprometre a reunir-se amb els grups municipals i parlar de possibles solucions, però la reunió no ha estat convocada, nou mesos més tard. També, amb les eines de les que disposem  com a Grup Municipal, hem formulat preguntes i traslladat els precs dels veïns en diferents plens municipals, sense que el govern hagi posat fil a l’agulla, com queda palès en les queixes i manifestacions d’aquests darrers dies al barri. Actualment a la Rambla de la Girada hi ha 21 establiments entre restaurants, cafeteries i bars que tenen permís de terrassa creant un continu d’aquestes al llarg de tota la rambla. Evidentment no tots els establiments generen problemes, però n’hi ha que sí i, aquests, són coneguts per a veïns i també per l’administració. Per tant, des d’Esquerra s’exigeix a l’equip de govern que actuï ja, que implanti mesures que facilitin el descans dels veïns i les veïnes i per tant la convivència.

ERC posa la nova biblioteca com a objectiu per exercir la capitalitat de Vilafranca

Els republicans volen reforçar el paper de Vilafranca al Penedès obrint la ciutat a la comarca i situant aquest equipament cultural i educatiu com un punt d'atracció i dinamització de la vila  La capitalitat de comarca s’exerceix a partir d’una multiplicitat de serveis que converteixen la ciutat en pol d’atracció de municipis propers. Així, l’oferta de serveis sanitaris, educatius, comercials, administratius i culturals són alguns dels factors que converteixen una ciutat en centre d’atracció supramunicipal. Aquesta centralitat i capitalitat és un dels elements que els republicans consideren que cal reforçar més per fer front als reptes de la propera dècada i que en els últims anys s'han deixat de fer a causa de la manca de voluntat del govern local. Un dels projectes que han de reforçar aquesta capitalitat, defensen els republicans, és la nova biblioteca així com seguir estudiant l'ampliació de la Torres i Bages. Tal com explica Salvador Campamà, regidor d'ERC, al segle XXI, les biblioteques segueixen tenint un paper clau a l’hora de garantir l’accés a la cultura a la població,  ja sigui del propi municipi, ja sigui a nivell supramunicipal. Segueixen sent, així doncs, una eina clau a l’hora de generar igualtat d’oportunitats. Però també són, al nostre segle, un equipament estratègic que va més enllà d’oferir l’accés a informació.  La nova biblioteca: una necessitat Vilafranca necessita de forma urgent una segona biblioteca. El dia a dia demostra que, malgrat l’excel·lent tasca dels professionals de la biblioteca Torras i Bages, aquest equipament s’ha fet petit. De fet, el Mapa de Lectura Pública de Catalunya contempla la creació de la segona biblioteca, a més d’ampliar la biblioteca actual. En conseqüència, Vilafranca hauria de disposar d’una biblioteca central comarcal i d’una biblioteca local de proximitat.  El Pla de Biblioteques i Lectura Pública a Vilafranca, aprovat pel Ple l’octubre de 2018, contempla també la necessitat d’aquest segon equipament, tal i com queda recollit a les conclusions de l’informe.