Vilafranca del Penedès

Governs útils i al costat de la gent, eixamplar la base i augmentar suport electoral i avançar de forma gradual a la independència. La recepta escocesa de l’SNP

Els independentismes democràtics s’enfronten a un repte inèdit: aconseguir constituir-se com a Estat en el si d’una democràcia liberal. Un repte, que de moment no s’ha donat mai. Aprendre i analitzar moviments sobiranistes similars als català és clau per ressituar l’estratègia després dels fets del 2017. Aquesta és la premissa del professor de la Universitat Pompeu Fabra, Marc Sanjaume, que en una conversa amb el portaveu d’ERC i també politòleg Pere Sàbat, ha presentat el seu llibre Independència i progrés: el repte democràtic de l’SNP.

La via democràtica a la independència al segle XXI passa per fer front a un trilema, a un triangle d’elements que cal equilibrar i que cal donar-hi resposta. Sense això, apunta Sanjaume, no és possible arribar a l’objectiu d’independència. Els moviments sobiranistes han de fer front a la necessitat de la legitimitat, per tant, d’augmentar de suport electoral, és a dir eixamplar la base. En segon lloc han de demostrar una governança a favor de la gent, gestionar el “mentrestant” des d’unes institucions limitades i que volen superar. I finalment, cal lligar la premissa de guanyar suports i governar l’autonomia fent passos cap a la independència fent-la, d’aquesta manera, un projecte realitzable. Lligar aquests tres puntals, segons Sanjaume és “molt difícil, molt complicat” i apunta que no hi ha masses exemples reeixits en aquest sentit.

L’Scottish National Party, el Partit Nacional Escocès és en l’actualitat qui millor respon al repte del trilema. Exposa Sanjaume que des de la recuperació de l’autonomia l’SNP ha anat augmentat de suport electoral en el moment que va passar de plantejar la independència com un “tot o res” i de forma unilateral, a fer-ho de forma gradual, és a dir en forma de referèndum i mitjançant la negociació amb Londres. D’altra banda l’SNP ha sabut omplir de contingut el projecte independentista amb un programa de país escorat a l’esquerra i amb polítiques públiques progressistes. Un fet que per Sanjaume “destrossa el mite de que l’SNP és un partit transversal ni de dretes ni d’esquerres. No. L’SNP és un partit socialdemòcrata i és part del seu èxit”. I finalment l’acció de govern i les majories àmplies que ha aconseguir l’SNP li permeten fer passos endavant cap a la independència, com el referèndum del 2014 o la demanda del nou referèndum reforçat per la nova majoria i per la sortida del Regne Unit de la Unió Europea, ja que a Escòcia més del 60% van votar per mantenir-s’hi.

Sanjaume i Sàbat van coincidir en la necessitat de “governs útils” que governin amb una mentalitat àmplia i que tinguin clar el “projecte” a tirar endavant. Per l’autor “el projecte de l’SNP és la part essencial del seu èxit perquè ha sabut mirar endavant, no és gens victimista i demostra el que serien capaços de dur a terme si Escòcia fos independent”.