Vilafranca del Penedès

ERC demana més concreció sobre els objectius del Pla Local d’Habitatge i proposa ampliar les previsions d’habitatge social

Els republicans presenten al·legacions al pla i posen sobre la taula un òrgan participatiu de seguiment dels objectius per evitar que acabi sent paper mullat

El passat 20 de juliol del 2021 es va aprovar inicialment el Pla Local d’Habitatge de Vilafranca, un pla llargament reclamat des d’Esquerra Republicana. Un pla que tal com va dir el portaveu republicà Pere Sàbat al ple “es pot fer més i concretar més per donar resposta a ser àrea de mercat tens d’habitatge i àrea de demanda residencial forta i acreditada”, és a dir, per donar resposta a la necessitat d’habitatge i a l’increment del preu del lloguer. I és en aquest sentit que Esquerra presenta al·legacions al pla local d’habitatge.

Tal com explica Quim Barberà, membre de la comissió d’habitatge dels republicans, “el dret a l’habitatge és i ha de ser central a la nostra ciutat i al país. I cal que des dels poders públics es faci ús de totes i cadascuna de les eines que es tenen a l’abast. Cal actuar en tots els sentits i sumar amb totes les administracions per construir el parc d’habitatge públic que necessita la ciutat”.

Els republicans també demanen que s’opti per concertar més i millors polítiques amb la Generalitat, un fet que consideren totalment clau per poder dur a terme els objectius del pla, i més enllà del mateix i que enllaça amb l’anunci del President Aragonès de destinar 1.000 milions d’euros anuals a fer polítiques d’habitatge durant aquesta legislatura.

Un dels aspectes que els republicans posen de relleu és que els objectius del Pla queden reflectits, però es dona bona part de l’impuls, la cerca d’oportunitats i el desenvolupament en mans privades. Per ERC “No es pot fiar la política d’habitatge exclusivament a la iniciativa privada” i demanen que l’acció pública actuï com a garant de l’assoliment dels objectius del pla i del desenvolupament d’una política d’habitatge pensada per fer front a la crisi habitacional que pateix la ciutat.

Amb aquesta finalitat, cal que el Pla determini i enfoqui de millor forma els objectius i no es faci trampes al solitari a l’hora de fer els números. Per exemple, no es pot assumir que habitatges rehabilitats i que passen durant uns anys a disposició de l’ajuntament, o els habitatges de la xarxa de  mediació,  formin part del parc estable d’habitatges, perquè no es poden consolidar. Cal una aposta de transparència i de claredat perquè només posant llum als objectius aquests es podran assolir.

Una de les reivindicacions que més s’han compartit de forma transversal durant aquests anys és la manca de participació real de la Comissió de l’Habitatge. Per resoldre aquesta manca de transparència i de participació els republicans proposen la conversió de la Comissió en un Consell local d’Habitatge, però per tal que sigui real aquesta participació, i no quedi segrestada a l’interès de la regidoria del moment, cal que les funcions de seguiment quedin reflectides com a òrgan de gestió del Pla. La participació s’ha d’entendre de forma positiva ja que ajuda sempre a enfortir els resultats i a la cerca del bé comú. Els republicans van situar a tall d’exemple, l’ajuntament de Vilanova i la Geltrú que va obrir un període de participació ciutadana per tal que la ciutadania i les organitzacions o entitats interessades poguessin fer aportacions en l'elaboració del Reglament del Registre municipal d'habitatges buits de Vilanova i la Geltrú.