Vilafranca del Penedès

Notícia

ERC suspèn el Pla d’Aparcaments de Vilafranca del Penedès per no tenir en compte la ciutadania i per la manca de previsió


Els republicans consideren que arriba dos anys tard, amb mesos d’improvisació amb les zones blaves, amb manca de previsió d’aparcament per les obres i que s’ha fet sense la participació dels veïns i veïnes

En plena Setmana de la Mobilitat Sostenible, Esquerra Republicana Vilafranca suspèn l’actual política d’aparcaments del govern de Junts Vilafranca i el PSC. “És incongruent que s’activin campanyes de foment de la mobilitat sostenible i, al mateix temps, es posin poques facilitats als veïns i veïnes i als visitants perquè deixin el cotxe i vagin a peu, amb una política d’aparcaments completament improvisada”, explica la regidora Montse Espinosa.

Actualment aparcar a Vilafranca s’està convertint en un problema. Segons els republicans, el poc control de les antigues zones blaves i la pèrdua temporal d’aparcament degut a la gran quantitat de zones de la vila que es troben en obres fa que sigui molt difícil trobar una plaça d’aparcament en alguns barris de la ciutat. Alguns dels exemples són la prohibició d’aparcament al carrer Beneficència o el tancament dels dos pàrquings de la zona de la llosa de la via propers al carrer Tossa de Mar, un per garantir l’aparcament dels veïns afectats directament per les obres i l’altre per a fer-lo servir com a magatzem dels materials de les mateixes. “Evidentment som conscients que aquests són problemes temporals però considerem que es podia haver actuat amb més previsió i així no afectar tant negativament la mobilitat i l’aparcament de Vilafranca”, remarca la regidora Montse Espinosa.

De fet, aquesta manca de previsió i mala gestió en l’àmbit de la mobilitat i, concretament en la política d’aparcaments, és la tònica d’aquesta legislatura, segons els republicans. Repassant el calendari, a principis d’octubre de 2019, en el primer document del Pla de Mobilitat, ja es feia algunes recomanacions respecte les places d’aparcament i s’especificava que era necessari elaborar un Pla d’Aparcaments concret. Malauradament, fins l’estiu de 2021, l’equip de govern no va encarregar aquest estudi a una empresa experta que va presentar l’informe a desembre de 2021. Tot i això, no va ser fins a final d’agost que no s’aprova per Junta de Govern la licitació i es publica el passat 19 de setembre. I mentrestant, reiteren els republicans, l’abril de 2022 va acabar la concessió de SABA de les Zones Blaves, obrint un període d’improvisació amb els rellotges temporals i amb un problema laboral ja que les treballadores que feien el control de les zones blaves no es poden acollir al dret de subrogació de lloc de treball per la transició entre contractes. Aquesta situació, explica el portaveu Pere Sàbat, “demostra la manca de projecte i de model i la constant forma de governar a partir de pedaços. També la manca de visió de Vilafranca com a capital. El tema és greu i afecta no només als vilafranquins i vilafranquines, sinó també als visitants, als comerços i a les empreses”. 

Un pla d’aparcaments sense participació ciutadana
ERC Vilafranca posa l’accent en què el Pla d’Aparcaments s’ha fet d’esquena als veïns i veïnes ja que no s’han obert jornades de participació ni recollida de propostes per part de la ciutadania, així com de les persones que treballen o que venen a Vilafranca per fer gestions, al metge o a comprar. 

Entrant en detall al Pla, des d’ERC valoren de forma positiva la idea de cercles concèntrics que estableix una gradual limitació de l’aparcament fent que el centre de la ciutat sigui la zona amb una menor densitat d’aparcaments. També consideren interessant la proposta de disposar d’aparcaments dissuasoris més allunyats i la proposta d’incrementar el control a les zones de càrrega i descàrrega . També coincideixen amb el Pla en la necessitat de disposar d’un pàrquing de llarga durada pels usuaris de la Renfe i del bus interurbà i que hi puguin aparcar de forma gratuïta; tot i això, posen l’accent que actualment es desconeix si es posarà en marxa perquè encara s’està negociant amb els propietaris dels terrenys.

Els republicans però no veuen en bons ulls la decisió d’implementar algunes de les zones taronja o pàrquings de mitja i llarga durada de pagament. “No creiem que la zona d’aparcament del Pati de la Serra pugui passar a ser zona taronja degut a la seva proximitat al centre, fet que facilita l’aparcament per a anar-hi a comprar, sobretot a la zona dels carrer els Ferrers, Vall de Castell i Constitució”, explica Espinosa. L’altra zona taronja que també els genera dubtes és la dels pàrquings que envolten l’estació d’autobusos que fins ara eren gratuïts i que passaran a ser de pagament. 

ERC proposa accions en motiu de la Setmana de la Mobilitat
ERC també ha fet una valoració positiva dels cartells que anuncien els trajectes a peu que ha presentat el govern de Junts x Vilafranca i PSC. “És una proposta que ja vam presentar des d’ERC Vilafranca en forma de moció i que forma part d’una bateria d’idees per conscienciar i sensibilitzar la ciutadania de moure’s a peu o amb bicicleta per Vilafranca”, explica Pere Sàbat. “El passat mes de febrer vam visitar Pontevedra, ciutat capdavantera en polítiques de mobilitat sostenible i ens vam reunir amb el seu alcalde. D’allà vam tornar amb idees i projectes que hem anat presentant en forma de mocions i propostes al govern”.
Entre aquestes propostes, ERC insisteix que cal posar en marxa un servei de bus públic als polígons de la ciutat, apostar per més carrils vici i la vianalització de les vies i comptar amb més aparcaments dissuassoris als voltants de Vilafranca.