Vilafranca del Penedès

La igualtat de gènere. Ens la creiem, senyors del govern?

Mònica Espinosa, regidora
Montse Espinosa

Ja fa molts anys que Vilafranca disposa de tot un seguit de protocols i plans per (en principi) lluitar contra la violència de gènere, a favor de la igualtat entre homes i dones i en contra de la LGTBI-fòbia. De fet, en un dels últims plens del mandat anterior es va aprovar el III pla d’igualtat i en el darrer ple, dimarts passat, es va aprovar el protocol contra les agressions sexistes i LGTBI-fòbiques en espais d’oci. Amb això l’equip de govern podem dir que mig compleix.

El problema ve a l’hora de creure’s el que diuen aquest plans i protocols. De vegades són detalls que tenen una importància relativa però que, mica en mica, van omplint el got de la intolerància i la manca de sensibilitat.

Us posaré alguns exemples: el passat 8 de març en l’acte suposadament institucional només hi havia la regidora d’igualtat llegint el manifest, una imatge molt trista sobre l'escenari que hi havia a la Plaça de la Vila. El mateix va passar en l’acte oficial del 25 de novembre al que només hi va assistir la regidora d’igualtat que presidia l’acte, la regidora d’educació i la de medi ambient i, com ja és habitual, cap regidor de govern.

Potser diran que tenien molta feina però no és excusa: en el pregó de la Fira del Gall hi eren tots. Durant la processó del 30 d’agost vam haver de veure com la policia local encapsulava als càrrecs electes per protegir-nos encara no sé ben bé de què en comptes de fer cas a la gent dels balls populars i reforçar la seguretat al carrer de la Palma. També hem hagut de sentir comentaris al ple  per part d’alguns regidors que no es poden tolerar, tant envers a associacions que vetllen per aquests temes com a les pròpies regidores.

Estem cansades, cansades d’haver d’aguantar comentaris fora de lloc, d’haver de sentir que volem aplicar la censura quan demanem que no es facin servir músiques d’alt contingut sexista a les festes de carnaval (quan el protocol que hem aprovat al ple ho estipula). Estem cansades de veure com les dones de l’equip de govern no tenen cap paper en els plens, de fet podríem dir que pràcticament no els hem sentit ni la veu.

Estem cansades d’haver de sentir comentaris complaents o paternals, estem cansades de que ens diguin que hi ha més robatoris que agressions i d’aguantar perles com: “a veure si hem de posar punts liles fins i tot a la gent a qui han robat durant Festa Major”. Estem cansades de sentir que tampoc han matat a cap dona a Vilafranca durant la rua de carnaval, i podria seguir amb més exemples.

Només penso que com a representants públics hem de donar exemple, però per això ens ho hem de creure i aquest és precisament el problema que te l’equip de govern, que de moment no s’ho creu.