Vilafranca del Penedès

Notícia

Ens col·lapsaran alhora el Penedès i el Corredor mediterrani

Jordi Cuyàs

La UE s'ha marcat pel 2030 que el 30% de les mercaderies que viatgen a més de 300 Km de distància ho facin en tren; actualment a l'Estat espanyol només ho fan un 4% essent un dels més endarrerits d' Europa. Cada dia travessen La Jonquera 11.900 camions que, només en el trajecte de Barcelona a Perpinyà, emeten 3.600 tones de CO2, mentre que tant sols un 4% de les mercaderies ho fan en tren. 

Milers d'aquests camions travessen el Penedès i més d'una quarta part de les mercaderies que transporten haurien de pasar per la línea de tren de Rodalies, per complir amb els objectius de la UE. I passaran per la línia de Rodalies, perquè el govern del PP va retallar un 50% el Pressupost del Corredor del Mediterrani i es va inventar la fòrmula del tercer rail a la línea de Rodalies, de manera de que de Tarragona a Martorell (tot el Baix i Alt Penedès) anèssin per la mateixa via les rodalies i els mercaderies; a partir de Castellbisbal ja aniran a la línea de l' AVE (cosa que més al sud no es pot fer per que el sistema de les vies no ho permet i tant sols poden pasar-hi trens de passatgers).

FERRMED, l'Associació d'empreses i institucions que impulsen el Corredor, preveu que a partir del 2025 es produeixi un mal funcionament de tots dos serveis (Rodalies i Mercaderies), en el cas de que no es compleixin les previsions de la UE i es continui emetent la barbaritat de CO2 que fan els camions actualment, i per altra un col·lapse en el cas de que el transport per mercaderies per tren tingui èxit. És a dir que la previsió és que el Penedès estiguem al límit de CO2 perquè els camions segueixen igual i no disposem d'un transport públic decent, com haurien de ser les Rodalies, perquè les vies estaran saturades.

Davant d'això només es plantegen dues solucions. La primera, a mig termini però dins d'aquesta década que hem encetat, de construir l'Eix Transversal Ferroviàri que ja està previst que des de Lleida, i atravessant l'Anoia, arribi fins el Baix Llobregat i encarrili una bona part d'aquests trens de Mercaderies; la segona, que hauria de ser inmediata i simulànea amb el pas de Mercaderies pel Penedès, és que hi passin trens directes Barcelona - Vilafranca - Tarragona, que a partir de Vilafranca cap al nord passarien per la via d'ample europeu (la que hi passa l'AVE), evitant compartir via amb els Mercaderies de Vilafranca a Martorell i evitant el tram Martorell-Barcelona de rodalies que actualment para a tot arreu, ja que fa de metro del Baix Llobregat.

Crec que el Penedès ens hauriem de plantar i no deixar passar Mercaderies ràpids d'ample europeu per la línia de Rodalies, cosa que està prevsita començar aquesta tardor, a menys que s'hagi programat formalment començar l'Eix Transversal Ferroviari i comencin al mateix temps a pasar aquests trens directes per Vilafranca, a un cost semblant al de Rodalies, mentre tinguem la línia actual ocupada pel Corredor de Mercaderies del Mediterrani. Altrament és col·lapsar el transport públic del Penedès en un moment en què la societat hem començat a limitar el vehícle privat i s'aposta pel transport públic com una de les mesures clau contra la crisi climàtica.