Vilafranca del Penedès

Repensar el PIB

Pere Sàbat, regidor d'Esquerra Republicana

Informes del FMI apunten que el PIB a l’Estat espanyol caurà un 8% aquest any. Altres estudis eleven la caiguda fins al 13%. El PIB sembla que sigui la mesura que marca les nostres vides. I que ho sigui per designació divina. I no. Els estats sembla que estiguin presos de la dictadura del PIB, fent d’aquest indicador el que marca si un país va en la bona direcció o no. I és un error. Els països no només construeixen societats en relació a les transaccions econòmiques. Són bàsiques, sí, però també ho són indicadors socials, des de la felicitat de la ciutadania, des de la desigualtat social, de gènere o d’origen. Enmig de les crisi sempre surten les bones intencions de repensar els models econòmics existents. Va passar al 2008 quan diferents líders van afirmar que calia refer el capitalisme. I  no va passar res. Cal aprofitar ara el moment, repensar quins són els indicadors que mesuren la riquesa, la fortalesa i la capacitat dels estats, però també el benestar i la justícia d’aquests per avançar cap a una societat més justa, igualitària i de benestar. Hi ha països, com Escòcia, que estan avançant en aquesta direcció. Sumem-hi esforços i construïm alternatives.

publicat a El 3 de Vuit