Vilafranca del Penedès

Notícia

Cap a un nou model de mobilitat. Guanyem més espai per a les persones

Pere Sàbat, regidor d'Esquerra Republicana

Des de fa vuit setmanes el despertador no sona a les 5.35h del matí. L’estat d’alarma, el confinament i la possibilitat de teletreballar han fet que, com milers de persones, hagi deixat d’agafar la Renfe per anar a l’oficina de Barcelona.
 
I aquest fet, ha comportat poder veure imatges insòlites durant aquestes setmanes. Veure autopistes buides. Veure la Diagonal a quarts de vuit del matí sense cotxes... I el mateix ha passat a Vilafranca. Avinguda Barcelona irreconeixible sense cotxes. L’aparició del silenci als carrers. La reducció del trànsit ha estat evident. I aquest fet ha fet possible una reducció clara dels nivells tant de contaminació atmosfèrica com de la contaminació acústica a la ciutat. Els estudis apunten que s’ha reduït en més d’un 50% la contaminació.
 
Ara, que encara dura la situació d’estat d’alarma i quan es comencen a engegar els plans de desconfinament, és un bon moment per replantejar i repensar els models de mobilitat. Models que facin més sostenible i més humana la mobilitat i els espais urbans.
 
Fins ara les ciutats i els seus espais transitables estaven pensats pel cotxe. El vehicle era l’element central que configurava tot el seu entorn. Era qui tenia més espai. Això ha de canviar. No capgirarem el model si no posem les persones i el vianant al centre. Els espais transitables de les ciutats han de ser per les persones, espais de comunitat, de relació. I més ara amb les polítiques restrictives de distanciament social. Cal ampliar voreres, cal allargar rambles, cal donar al vianant més zones per guanyar ciutats més humanes.
 
És el moment, doncs, per replantejar models de mobilitat i d’avançar cap a mesures que permetin construir un model de mobilitat més sostenible, més respectuós amb l’entorn i que posi les persones i els vianants al centre.
 
Amb el desconfinament i amb les mesures de seguretat, existeix el risc que el cotxe i el vehicle privat es converteixin en l’element principal de mobilitat interna de la ciutat. Cal promoure alternatives. Seria perdre una oportunitat d’or per emprendre accions clares i plantejar propostes per potenciar transports alternatius com la bicicleta i reforçar l’espai urbà per les persones.
 
Aquestes propostes i accions a dur a terme per avançar en aquest nou model de mobilitat urbana, respectant les mesures de distanciament social, cal que siguin avaluables i, per tant, temporals. Ara és el moment per provar-les, per imaginar-les, per veure com funcionen.
 
En tots els programes electorals acaba sortint la proposta d’incrementar els carrils bici. Provem d’introduir-los a les grans vies de comunicació de la ciutat. Provem d’instal·lar carrils bici a les avingudes de Ronda de Mar, Barcelona, Tarragona i al Balcó de les Clotes, per exemple. Apostem per reduir la velocitat permesa dels vehicles per facilitar l’ús de vehicles ciclables.
 
Apostem per la “vianantlització” carrers i guanyar espais per la ciutadania. Carrers secundaris a les vies més importants de connexió de la ciutat, poden ser únicament per a les persones, per guanyar circuits lliures de cotxes. A més que aquesta mesura seria positiva pel comerç per afrontar les conseqüències de l’estat d’alarma. Eixamplem les voreres dels carrers estrets per permetre i assegurar les demandes sobre les distancies socials requerides ara que amb els plans de desconfinament cada dia més persones sortiran al carrer, i a més d’aquesta manera resoldrem una mancança que arrosseguem des de fa masses anys fent que les persones amb mobilitat reduïda guanyin d’una vegada per totes un major benestar i possibilitat de moure’s per Vilafranca. 
 
Son mesures que no requereixen d’una inversió estratosfèrica. Mesures que han de permetre avançar cap a una mobilitat més sostenible, cap a un model de ciutat que posi les persones al centre de tot. Una Vilafranca de més benestar.